Istoria Europei si a Amercicii in sigilii si documente

Europa nu s-a oprit niciodata la portile Occidentului !

 

Marinela Pop Campeanu a inceput sa studieze aceste documente inca din anii studentiei pentru lucrarea de terminare a facultatii si marturiseste ca atunci nu avea idee despre ce inseamna un sigiliu.  Subiectul lucrarii a fost despre sigiliile familiei Cantacuzino. In acea perioada a scotocit aproximativ 5 mii de documente care au reprezentat doar 10% din ce urma sa afle odata ajunsa in Franta.

 

Sigiliile si documentele aduse si prezentate de Marinela Campeanu si in capitala, in expozitia de la Muzeul de Istorie si Arta al Orasului Bucuresti,  povestesc o istorie a Europei care urca timpul cu secole in urma, o istorie despre care nu se vorbeste desi marturiile vii ale acestei istorii zac in tacere in arhivele nationale franceze. Daca ne uitam cu atentie la aceste simboluri si dovezi istorice, vom descoperi ca istoria pe care o cunoastem si care ne-a fost povestita pana acum despre relatiile spirituale a tarilor europene, nu este mereu completa.

Istoria povestita de sigilii arata ca inca sunt multe lucruri pe care nu le cunoastem si mai dezvaluie fara drept de apel, ca Romania are radacini spirituale comune cu restul tarilor europene si in special cu Franta.

 

Istoria Europei si a Americii in sigilii si documente este rodul a 25 de ani de cercetare a istoricului Marinela Pop Campeanu. Aceste imagini istorice schiteaza istoria din secolul V pana in secolul XIX. Cel care a deschis drumul a fost chiar primul rege al Frantei Clovis I care ne-a lasat cel mai vechi sigiliu. Primele imagini din expozitie reprezinta partea cea mai veche a istoriei Frantei care este de fapt structura spiritualitatii europene. Genealogia regilor Frantei, de la primul rege pana in secolul XIX. Unul din documentele inconturnabile ale expozitiei este sigiliul regelui Charlemagne, Carol cel Mare din secolul VIII. El a dat o lege de scoala obligatorie ceea ce este unic in istorie si in spiritualitate. Putem vedea astfel ca Europa se sprijina pe spiritualitatea franceza.

Sigilii din dinastia Capetiana, primii  Merovengieni, Carolingienii si Capetienii se regasesc in aceasta expozitie mobila pe care Marinela Pop Campeanu o poarta cu ea si este incantata sa o prezinte atat romanilor cat si strainilor pentru a le deschide apetitul pentru istorie si pentru a le oferi sansa de a intelege adevarata istorie. Multe dintre sigiliile descoperite in arhivele franceze, apartin regilor Frantei. Ei au structurat istoria politica si cea spirituala a Hexagonului.

Una dintre personalitatile negative ale istoriei Frantei care a fost Carol al VII sub domnia caruia Ioana d’Arc a eliberat Franta si a fost arsa pe rug pentru a se sterge definitiv faptul ca o femeie a fost cea care a eliberat Franta de ocupatia Engleza si a pus capat celebrului Razboi de O suta de ani.

Chintesenta spiritualitatii franceze se afla in sigiliile catedralei Notre Dame pana la Revolutia Franceza, sigilul congregatiei Imaculatei Conceptii care il reprezinta pe Isus cu o aura in jurul sau ,cel al bisericii Notre Dame din 1417, sigiliul Catedralei din Chartres dedicata reginei Maria., cel de la Saint Germain din Auxerres. Alte sigilii care reprezinta floarea de menta  (menthe la jolie) si sigilul cel mare care il reprezinta pe Sfantul Gheorghe care omoara balaurul ce reprezinta simbolul raului, al orasului Marsilia.

Alaturi de fotografia istorica a Sorbonei care a fost un colegiu pentru copiii saraci se afla si Actul de infiintare a colegiului Sorbona care a fost un colegiu teologic si care a fost interzis in timpul Revolutiei Franceze si apoi  redeschis in 1808 de catre Napoleon I la nivel de Universitate.

 

Istoria Frantei se continua cu sigiliile lui Ludovic al XII, unul dintre regii care au construit pe Valea Loirei celebrele Castele Blois si Amboise, sigiliul lui Francisc I, care a adus Renasterea in Franta si a contribuit a constituirii Renasterii de tip Francez si a facut adevarate bijuterii din castelele Chambord, Amboise, Luvru pe care l-a transformat si Fontainebleau.

Henric al II si faimoasa sa sotie Caterina de Medicis ,Henric al IV adevaratul rege care a deschis dinastia de Bourbon si Dinastia de Valois din care facea parte si Francisc I dar si sigiliile lui Ludovic al XVI si al sotiei sale Maria Antoaneta care au fost decapitati.

Sigiliul Republicii Franceze care este folosit si azi in dimensiuni mai mici.

Europa dar in special Tarile Romane  au similitudini cu aceste sigilii ale Frantei de aici porneste expozitia.

 

I.           Care este povestea acestor exponate? Cum au ajuns ele sa strabata timpul si spatiul pentru a poposi la Bucuresti?

R.         (Foarte buna intrebare!)  Aceste sigilii sunt defapt un mijloc de autentifica un document, pentru ca orice document, de la cele din secolul V fara sa aiba un sigiliu pe ele, nu erau considerate valabile, cu toata semnatura pe care o puneau fie oamenii politici (printii , regii, voevozii Tarilor Romane) sau orice alt emitent (orasele, primariile, bisericile) , chiar si persoanele private. Chiar si azi s-a perpetuat acest lucru. Astazi se pune un timbru sec pentru ca nu mai este cazul sa se foloseasca ceara. Este lafel de nevalabil documentul decat in cazul in care se pune sigiliu. Faptul asta de a autentifica se datoreaza conditiilor istorice foarte dificile de la caderea Imperiului Roman pana sa zicem in secolul XVI. In Europa a fost o intreaga transformare a civilizatiilor a popoarelor care s-au format de-a lungul timpului si nu mai vorbim de toate invaziile care s-au produs. Fiind o nesiguranta permanenta s-a impus ca orice document sa aibe un sigiliu ca sa poata sa autentifice documentul respectiv. Imaginea respectiva trebuia desigur sa corespunda unui fapt real.

 

Acest lucru l-a descoperit studiind 21 000 de sigilii in arhivele franceze pentru teza de doctorat. A putut avea acces la documente gratiei conducatorului  sau de teza unul dintre cei mai cunoscuti heraldisti din Franta. Trecand peste interdictia de a studia un numar restrans de documente Marinela Campeanu si-a extins munca de cercetare si a realizat copiile exponatelor pe care le putem admira astazi gratie negativelor gasite in arhive. Si a mai adaugat ca„Aceste imagini sunt de o valoare inestimabila, sunt ca niste fotografii( …) pentru ca reprezinta o bucatica de istorie concreta”.


 

I.         Aceasta expozitie se afla sub semnul unitatii culturale europene. Spuneti-ne va rog cateva cuvinte despre asemanarile dintre elementele prezente in expozitie. Care dintre exponatele europene se aseamana cu cele romanesti?R.        Sunt cateva care reprezinta o enigma a asemanarilor realmente deosebit de importante si anume ma refer la sigiliul pentru care am inceput sa caut… Este vorba de sigiliul lui Mircea Cel Batran din 1390 de pe un tratat de alianta cu Regele Poloniei Vladislav Piagello pe care il cunosteam foarte bine fiind muzeograf la muzeul din Giurgiu. In momentul in care la Paris am gasit sigiliul lui Carol V nu mi-a venit sa cred. Era o asemanare atat de mare incat trebuia sa fie o explicatie. Ori avand in vedere faptul ca ei nu au avut niciodata relatii diplomatice trebuia ca explicatia sa fie cautata in alta parte. Eu am dat o lovitura sub centura , daca pot sa ma exprim astfel, colegilor mei istorici, pentru ca ce am dovedit eu prin aceste imagini, schimba destul de mult istoria asa cum am invatat-o in carti.

Istoria ne vorbeste prin propriile sale unelte de comunicare, dincolo de cuvinte. Istoria aprofundata prin studiul unor elemente mici care i

nca nu au fost exploatate la maxim, ne povesteste o alta versiune, mai completa a ceea ce s-a intamplat. Sigiliile sunt dovada vie ca istoria nu este inca cunoscuta pe deplin.

 

Fiind ghid al Muzeelor la Paris Marinela Campeanu ne poate confirma ca oamenii invata mai usor istoria spirituala decat cea din imaginile de razboi. Printre exemplele oferite mai putem enumera si pe cel al lui Mircea Cel Batran, pe cel al unei Manastiri din Alba Iulia a carei sigilii din secolul XV se aseamana izbitor cu cele ale Manastirii Saint Michel din Franta ce il reprezinta pe Sfantul Mihai care precum Sf. Gheorge din sigiliul Marsiliei omoara balaurul simbol al raului.

 

 

„ Este absolut uimitor cum doua locuri aflate la 2000 de km distanta sa foloseasca pana la si forma lancei, felul in care este indreptata spre acest balaur.Numai ca in cel romanesc balaurul are numai forma de balaur in schimb pe sigiliul francez de la Mont Saint Michel are forma jumatate om jumatate balaur, exact dualitatea noastra umana.” (M.P.C)In sfarsit al treilea exemplu, inexplicabil, este cel al guvernului provizoriu al Valahiei din 1858 si cel al lui Napoleon I. Ambele sigilii reprezinta vulturul.Stramosii francezilor, Celtii au venit pe teritoriul Transilvaniei. Acesta poate fi una dintre explicatiile acestor asemanari. Legaturile dintre cele doua tari sunt foarte importante si culmineaza cu faptul ca in Franta exista un rau care se numeste LOT si care pana in secolul X s-a numit OLT. Exact ca si raul din Romania. In concluzie legaturile sunt cu adevarat foarte  vechi. Si prin acestea se dovedeste ca spiritualitatea Europeana a fost creata impreuna. 

„Este absolut clar ca am format aceasta spiritualitate impreuna, desi ne-am razboit, si ceea ce a ramas este spiritualitatea in imagine.” (M.P.C.)

I.       Vorbind despre sigiliile romanesti. Va rog sa ne spuneti cateva cuvinte despre emblema de pe aceste sigilii zimbru, vulturul cu cruce in cioc si cele trei turnuri. Acestea au fost reunite debea in 1600 de Mihai Viteazul in momentul unificarii Tarilor Romane. Pana cand a fost utilizat acest sigiliu?

 

R.       Aceste sigilii au fost folosite pentru Tara Romaneasca zimbrul din 1390 . Cel mai veci document cu acest sigiliu exista si in expozitie.  Pentru Tara Romaneasca vulturul cu cruce in cioc din 1392, de la Mircea Cel Batran. Iar pentru Transivania sunt cele 7 ceta
ti ale Transilvaniei care au fost folosite practic din secolul XIX si au fost intr-adevar reunite de Mihai Viteazul in 1600 dupa care in afara de aceste 3 simboluri distincte pot sa va spun ca exista simbolul pomului vietii  -42,29-  pe care pot sa va spun ca exista numai in sigiliile romanesti. El face legatura dintre om si divinitate. Am constatat spre surpinderea mea ca nu exista si ca in afara de acest pom al vietii ca zimbrul dar si vulturul au intotdeauna soarele si luna alaturi. Soarele si luna le-am gasit intr-un singur sigiliu al uni rege german din secolul XI-lea Otto al IV. In rest nici pe acestea nu le-am regasit decat in sigiliile romanesti. Pot sa afirm intr-adevar cu probe istorice ca aceste simboluri de spiritualitate  sunt practic cele mai vechi din Europa. In afara de faptul ca floarea de crin a regilor Frantei este mai veche decat crestinismul. Inainte de crestinism reprezenta in India sau in Egipt, o forma de spiritualitate, preluata de spiritualitate. Ca si simbolul crucii care este luat de la Egipteni, este de fapt crucea cu bucla, care se numeste ANC si care inseamna suflet. Numai in limba romana si germana exista nume proprii Anca, Ancu si Anche, care vin de la acest cuvant care inseamna suflet.  Iar initi

al crestinii au preluat crucea cu bucla care defapt poate sa fie simbolizarea unui om cu bratele deschise, si au preluat-o renuntand ulterior la bucla.

 

Un astfel de studiu nu poate fi realizat decat prin comparatie. Meritul acestei expozitii este de a oferi publicului posibilitatea de a intra in contact cu istoria prin intermediul acestor exponate si probe istorice. Sigiliile romanesti reprezinta o forma de spiritualitate cu totul deosebita si sunt legate de Franta in mod special. Doi cercetatori unu francez si unul australian au demonstrat ce energie este degajata din formele sacre pe care le putem intalni atat in sigilii cat si in vitralii sau in labirintul bisericii de la Chartres. Aceeasi energie poate fi regasita si in simbolurile romanesti care sunt de o bogatie inestimabila.

 

 

I.        Daca ar fi sa rescriem istoria bazandu-ne numai pe aceste sigilii ce si cat am putea povesti despre intervalul acesta de 7 secole din care fac ele parte?

R.        Putem sa folosim aceste secole in mod absolut corect prin imaginea pe care o reprezinta deci este imaginea reala a ce au considerat ca trebuie sa ramana si sa se perpetueze in spiritualitatea romaneasca. Oamenii au facut in asa fel incat sa se pastreze aces
te imagini si sa se perpetueze astfel incat sa autentifice un document. Ele se perpetueaza doar pentru faptul ca aceste simboluri au ceva de transmis generatiilor viitoare. Se transmit si au ajuns pana la noi in secolul XX nu intamplator.

 

Ele nu se mai folosesc insa au ramas ca mostenire spirituala. Inca din Evul Mediu bise

 

ricile erau pictate si sculptate astfel incat sa poata transmite oricui, chiar si celor care nu puteau sa citeasca, mesajul povestii Fecioarei Maria, dar si cel al celor mai importante momente ale istoriei.

 

I.        In final pentru a intari acest memento, care este mesajul pe care ni-l transmit vocile trecutului prin aceasta expozitie?

R.       Mesajul este daca vreti inclus intr-un singur cuvant: Spiritualitate. Spiritualitatea este singurul mijloc de-a ne ridica ca oameni. Spiritualitatea, aceasta energie a binelui, a creatiei umane, tot ce a creat omul frumos, se regaseste in toate muzeele, si locurile, bisericile, nu numai bisericile crestine, toate formele de monumente dedicate fie divinitatii fie dorintei omului de a fi in legatura cu lumina aceasta divina si cu energia care ne face sa  fim mai buni. Si nu in ultimul rand in limba romana pot sa va spun ca exista expresia care atunci cand suntem fericiti sa spunem ca suntem in al 9lea cer. In Franta exista expresia ca sunt in al 7lea cer atunci cand sunt fericit.Cele 9 nivele de energie exista in spiritualitate pe care sigiliile nu o fac decat sa o arate si sa ne arate calea de urmat.

Un foarte mare filosof al secolului XX a facut o mare profetie: secolul XXI va fi spiritual sau nu va fi deloc. Eu nu pot sa fac decat o completare: va fi spiritual si atat. Sigiliile nu fac decat sa completeze o imagine istorica si pot sa dea cu adevarat o semnatura despre istoria adevarata si ne indreapta obligatoriu catre spiritualitate in secolul XXI.

 

  • Acest articol a fost publicat în Cultura și etichetat cu , , , . Salvează legătura permanentă.

    Comentariile nu sunt permise.