Nasurile urbane

Nasurile urbane

In loc de introducere:

Ce sunt «Nasurile »

Nas este denumirea data creatorilor de parfumuri. Cei care experimenteaza in laboratoare pentru a gasi combinatia perfecta de mirosuri care reunite in esente creaza cele mai cunoscute parfumuri pe care le cunoastem azi.

«  La inceput specialistii in parfumuri erau artisani care traiau numai din arta lor, cu este Jean Marie Farina, Francois Coty sau familia Guerlain. Insa in secolul XX creatorii de moda au produs si propriile game de parfumuri dintre care cel mai cunoscut ramane celebrul Chanel  N°5 . In timp, specialistii in parfumuri au disparut in umbra marcilor puternice care si au devenit prestatari de servicii pentru marca prestigioasa pe care o reprezinta.

In ziua de azi, cu exceptii rare ( Chanel, Guerlain, Patou, Hermes, Cartier au fiecare nasul lor propriu), creatorii de parfumuri sunt salariatii unor grupuri internationale care lucreaza in domeniul chimiei. Atunci cand o marca hotaraste sa lanseze un nou parfum, specialistii din domeniul parfumurilor se intrec pentru a obtine rolul de « nas ». In urma mai multor incercari si teste alaturi de consumatori, numai un singur parfum va fi ales si lansat pe piata, insa trebuie notat ca numele parfumului ia numele marcii nu pec el al creatorului sau. »

 «  Geniile parfumeriei, numite si « nasuri », raman in general anonimi sau foarte putin cunoscuti pentru parfumurile pe care le creaza.  Ernest Beaux a fost cel care a creat parfumul Chanel n°5, Edmond Roudnitska a creat pentru Dior, parfumul Diorissimo si Eau Sauvage. Henri Almeras a compus pentru Jean Patou parfumul Joy in 1929. La vremea aceea a fost lansat ca fiind cel mai scump parfum din lume. »

(Soursa : Wikipedia)

Cele mai bune « nasuri » sunt buni cunoscatori ai lumii parfumurilor. Ei se orienteaza in functie de criterii precise, daca vreti, ei sunt un pic a degustatorii de vinuri, numai ca isi folosesc simturi diferite, pe care noi, oamenii de rand nu le dezvoltam suficient.

A fost dovedit ca cei care au o deficienta de vedere isi dezvolta celelalte simturi mult mai mult, pentru a compensa simtul care le lipseste. Este evident ca atunci cand descoperi lumea cu alte simturi decat vederea, simturile folosite evolueaza mai mult decat in cazul celor care vad.

Ca sa revenim la criteriile si categoriile de care am vorbit mai devreme, una dintre cele mai importante categorii din lumea parfumurilor este cea a familiilor olfactive:

1. Parfumuri florale.

2. Parfumuri orientale. 

4. Parfumuri fresh (proaspete). 

5. Parfumuri fougere (feriga). 

6. Aldehidele.

8. Citrice.

9. Oceanice.

 

Pentru a cunoste parfumurile lumii trebuie fara indoiala sa fii un globtrotter, sa calatorest mult in locuri unice , sa descoperi Europa, Orientul in toata splendoarea sa, insulele inflorite si sa inveti tot ce se poate despre arome si esenta pentru a trece la capitolul urmator. Un lucru la fel de important pentru « nas » este amestecul. Daca credeti ca este usor sa vii cu o idee noua de parfum, va inselati. Nu merge sa amesteci orice.
In timp ce scriam acest articol am descoperit o biblioteca unica, numita biblioteca olfactiva. A fost creata de un indragostit de parfumuri, un epicurian, asa cum este prezentat pe site-ul sau : domnul Gerald Ghilslain.

http://www.histoiresdeparfums.com/fr/index.php

Tot sub forma de anecdota , va spun ca pe acest site, in biblioteca olfacitva exista un parfum dedicat lui Georges Sand, numit 1804 ( oriental floral, fem.).

Iata si descrierea parfumului :

  • notele de top (de varf) care se manifesta in primele 15-20 minute de la aplicarea parfumuri : Gardenia de Tahiti, Piersica din Corsica, Ananas din insulele Hawaii
  • notele mijlocii/medii care intervin dupa cele de varf si persista de obicei pana la o ora : cuisoare, nuca de pecan,Iasomie din India, lacramioara si trandafir Marocan
  • notele de baza care raman pe piele si persista inca 1-2 sau mai multe ore, in functie de parfum si de tipul de piele al subiectului : lemn de santal, Patchouli,  benzoin, Vanilie si mosc alb.

 

Iata ce zice autorul in prezentarea acestui ilustru personaj feminin cu caracter si motivele pentru care aceste esente merg perfect cu personalitatea sa :

«  Pe 1 iulie a acestui an(1804) se naste pe strada Meslay la numarul 15, Amandine Aurore Lucile Dupin, care va deveni baroana Dudevant.  Insa este cunoscuta sub pseudonimul androgin Georges Sand. O scriitoare geniala, indragostita pasionala si figura angajata, ea incarneaza prima femeie moderna. Pentru mostenitoarele sale contemporane, un parfum dupa chipul si asemanarea sa, generos si senzual.

Un parfum lemnos fructat, intre rasul sincer si linia pe care o lasa un stilou pe hartie, incalzit cu mirodenii fermecatoare si colorat cu fructe dulci. »

Demult profesia de parfumier era o meserie traditionala. De un secol, lumea parfumurilor s-a dezvoltat pentru a da nastere scolilor dedicate in special pentru cei care doresc sa invete meseria de parfumier si sa devina « nas ». Viitorul « nas » trebuie sa invete « intelepciunea olfactiva » despre care vorbeam mai devreme. Nu este de ajuns sa cunosti parfumurile si apoi tipurile de amestecuri posibile, trebuie sa cunosti si oamenii care se vor da cu acel parfum. Daca nu ati constatat pana acum, parfumul isi schimba un pic mirosul in functie de PH-ul pielii celui care il poarta. «  Aceasta meserie cere mult de la specialistii sai. Ei trebuie sa invete in mod constant in functe de moda, stare de spirit si noile descoperiri. »

http://tpeparfum.tripod.com/id42.html

 

Numele de « nas » este mai degraba amuzant. Ne putem imagina un Cyrano de Bergerac cu celebra sa tirada a nasurilor, in timp ce miroase mii de sticlute , esantioane si produse, ca sa gaseasca alchimia perfecta a unui parfum care va fi folosit de generatii intregi de femei cochete si de barbati seducatori. Insa este adevarat ca aceste « nasuri » ar putea fi o sursa de inspiratie pentru un sondaj ca cel pe care l-am imaginat, numit ; experienta nasurilor urbane.

 

Nasurile urbane

Ideea nasurilor urbane s-a nascut din aceasta minunata poveste istorica a parfumului. A crea o miscare pentru ameliorarea mediului inconjurator plecand de la actori care folosesc numai simtul lor olfactiv ar putea fi drumul spre un oras mai placut, un spati mai confortabil.

Nasurile urbane fac parte dintr-un proiect care ar putea fi realizat foarte usor gratie unor voluntari de toate varstele/ sex/origina, in vederea studierii punctului de vedere al locuitorilor asupra mirosului orasului si pentru a afla cum sa amelioram mediul inconjurator.

Daca pentru marea majoritate a locuitorilor, mirosurile orasului s-au integrat in peisajul cotidian, este tot la fel de evident ca majoritatea s-au confruntat cu mirosuri urbane neplacute.
Aceasta idee de « nas urban » s-a nascut din calatorii (la fel ca si in cazul parfumierilor).

 

In revista http://www.larecherche.fr/content/recherche/article?id=12647  Joël Candau vorbeste despre « tenacitatea amintirilor olfactive»

« Mai mult ca oricare alta, amintirea mirosurilor ne trimite spre amintiri indepartate. Dar daca domeniul olfactiv, neglijat foarte mult timp in favoarea altor simturi, ii intereseaza astazi pe antropologi, rolul procesului cognitive de constructive a acestor amintiri atat de puternice, este inca pre putin explorat. […] Chiar daca este predominanta, tonalitatea agreabila a amintirilor olfactive, nu este neaparat o regula sa fi astfel. In realitate, exista o bipolaritate a spatiului olfactiv unde se opun mirosuri « bune » si « rele ». Aceasta categorisire, la fel ca si altele, este complexa si are legatura cu alte secvente cognitive. »

Amintirile mele cele mai puternice sunt legate de  parfum(uri). Imi aduc aminte de o anumite persoana si atunci cand ma duc intr-un magazin dedicat produselor cosmetice, atunci cand simt mirosul acelui parfum imi aduc aminte de persoana care il purta. Imi aduc aminte si de parfumul pe care il purtam la Paris. Atunci cand folosesc acel parfum, oriunde as fi, imi aduc aminte de strazile pariziene.

Atunci cand calatoresc iau cu mine amintirea parfumurilor care ma inconjoara in spatiile noi pe care le explorez. Atunci cand imi aduc aminte de acele locuri imi vine in minte si parfumul lor. Imi aduc aminte de mirosul cosmopolit al strazilor cat si mirosul de la malul marii, amestecul de brazi, iarba si aer proaspat de munte… etc. Trebuie remarcat ca fiecare spatiu in aparenta asemanator cu altul , are mirosuri diferite, fie din cauza altitudinii muntelui, sau alti factori care fac ca aceste locuri sa fie unice.

Imi aduc aminte prima data cand am vizitat un camin studentesc la Lyon in 2001. Mirosul propriu de detergent si produse de curatenie care miroseau bine m-a urmarit ani intregi. Inca imi mai aduc aminte. Atat de tare m-a marcat. Imi aduc aminte si de strazile Manhattan-ului. Eram imbatata de parfumul Americii dar si de cel al strazilor care miroseau a occident. Imi aduc aminte de scrisorile pe care le primeam de la corespondentii mei straini si de la prieteni.  Imi placea sa le miros inainte de a le deschide. Scrisorile nu miroseau a carton ca hartia pe care o gaseam la Bucuresti in timpul copilariei mele. De altfel, miros in continuare scrisorile inainte de a le deschide.  Miros la fel de bine si hartia mea tot a carton miroase. Apoi imi aduc aminte de parfumul strazilor Bucrestiului atunci cand ma intorceam din vacanta si de caldura domoala a serilor bucurestene…

Parfumul este un punct de placare spre un vis, un delir, o amintire. Se poate spune ca aici incep anumite povesti pe care ni le spunem atunci cand suntem singuri cu noi insine.

Parfumul strazilor este deci, foarte important din punctul meu de vedere. Deoarece plecand de la mirosuri ne construim voluntar sau involuntar amintiri. Cine vrea sa isi aminteasca de mirosurile de canal, de kebab, de poluare sau de transpiratie in metrou ?

Reversul medaliei este mirosul placut al unui fel bun de mancare, parfumul elegant al unui individ care trece pe langa mine, strada udata de ploaie…

Cred ca parfumul strazilor face si el parte din peisajul urbam la fel ca o cladire ( opera arhitecturala). Locuitorii unui cartier sau ai unui oras ar trebui sa aiba un cuvant de spus in aceasta privinta. Ei ar trebui sa se exprime in ceea ce priveste curatenia locului in care traisesc si sa gaseasca solutii impotriva poluarii olfactive.

O experienta ca « nasurile urbane » ar putea ajuta la aprofundarea mirosurilor care plac si a celor care  sunt dezagreabile, pentru a elimina mirosurile perturbatoare. Citadinii ar avea ocazia sa redescopere orasul  pe care cred ca il cunosc atat de bine. Poate ca ar fi pentru ei ocazia sa spuna sus si tare ca nu apreciaza mirosul de gunoi in apropierea ferestrelor lor, mirosul de transpiratie a compatriotilor care uita sa foloseasca produse elementare de igiena, mirosul restaurantelor care aerisesc bucatariile pe strazi locuite , mirosul de ars care vine de la cei care isi fac gratar pe balcon… etc.

Pentru ca mirosul este unul dintre simturile noastre cele mai pretioase, a face campanie pentru a mirosi mai bine ar fi o noua sansa data unei lumi mai bune. Nu trebuie sa uitam ca mirosul, ne ramane in minte mult timp apoi, poate chiar nu ne paraseste niciodata. Pledez, deci, pentru cele mai placute amintiri cu putinta.

  • Acest articol a fost publicat în Calatorie, Cultura. Salvează legătura permanentă.

    Comentariile nu sunt permise.